5 Aug 2012

Kadok bersangka baik



Assalamualaikum..
  Ini adalah coretan pertama aku(kadok) dalam blog nie. Rasanya mungkin kekok untuk aku mecaritkan nya kerna bagi ku bagaikan sudah terlalu lama aku meninggalkan bidang bloger ini. Hilangnya aku bukan kerna kecewa mahupun terluka dek hati dan perasaan, hanya kerna mengejar tuntutan hidup yang semakin lama semakin menghimpit ku. Ini lah lumrah titian kehidupan yg perlu kita harunginya.
  Detik2 kehidupan kita semua menpunyai jalan filem nya sendiri, tidak terkecuali diri ini jua.
Selama aku berjalan di pentas NYA berbagai bentuk manusia yang bersama ku. Hadir nya mereka mencorak kan lagi warna warni lukisan kehidupan ini. Aku bersyukur.
  Aku terpanggil untuk meriwayatkan suatu kisah mengenai bersangka baik. Bukan kisah dongeng pak kadok dengan labu2 nya, mahupun sang kancil dengan buaya, tetapi realiti hidup masa kini. Sifat  sangka baik kini semakin hilang dalam diri kita, cuba kita kenangkan kembali dalam diri ini. Berapa kerap kita besifat demikian? Sentiasa begitu ataupun kadang2 sahaja. Mengapa ada jawapan kadang2? Kenapa tidak selalu, bukan kah ini adalah sifat terbaik.? Ya, kerna enviroment masa kini, yg memerlukan kita utk berhati2 dalam setiap langkah yg kita lewati.
  contoh mudah yang dapat aku selitkan, seorang jurujual yng datang kerumah seorang surirumah dimana kebetulan tinggal berseorangan pada siang hari. Perlukah dia bersangka baik ataupun terselit sedikit perasaan was was. Kita sedia maklum dengan cerita2 buruk yg terpampang di dada akhbar mahupun mulut2 internet bergerak di sekeliling kita. Dipersimpangan inilah, akidah dan akhlak kita menjadi penentu untuk meneruskan lakonan drama siang hari.
  Lain pula dengan kisah aku, tidak serumit surirumah tadi. Perkenalan yg baru lahir, meyebabkan aku di dalam dilema. Pada mulanya sememangnya bersangka baik ini hadir di dalam diri ini, namun disebabkan gosip2 yg lahir dari mulut internet bergerak itu, menyebabkan aku keliru dan secara tidak langsung nya was was ini rapat menghampiri aku. Aku tersilap langkah..aduh. Runtuh akhlak yg selama ini kubina. Maaf kupohon.
  "Amat meknakjubkan sikap seorang mukmin yang sentiasa memandang baik terhadap sesuatu di sekelilingnya. Sikap ini tidak pernah wujud pada umat yang lain kecuali pada golongan mukmin. Jika dia mendapat kebaikan dia bersyukur, jika dia ditimpa keburukan dia bersabar menghadapinya dan ini pun baik baginya" riwayat muslim.
  Wahai diri...bersangka baik lah kamu...terus bersangka baik...bersangka baik...bersangka bak..........


sekian, wasalam.